Abels persburo
Archieffoto “Arin”
-------------------------------------------------------------------------------------
De verdere berichtgeving van de “Arin” kunt u hieronder lezen met het nieuwste bericht boven!
-------------------------------------------------------------------------------------
18-juni-2018
Wij hebben vernomen dat de rederij nog steeds in onderhandeling is over het nieuwe contract.
De havenautoriteiten hebben laten doorschemeren dat een uitbreiding van de haven tot de mogelijkheden behoort.
Maar er moeten "pepernoten" op tafel komen.
De rederij heeft besloten om de ARIN vooralsnog niet in te korten en even af te wachten hoe de ontwikkelingen gaan lopen.
Inspectie van de motor heeft inmiddels geresulteerd in een heel gunstig rapport.
"Grote pluim aan de bemanning die het Hart altijd goed verzorgd hebben en aan de inkoop van de brandstoffen, dat zij zich altijd hebben laten leiden door kwaliteit en niet voor een dubbeltje op de eerste rang hebben willen zitten(kosten gaan voor de baat uit is het gezegde) hierdoor hebben wij nu geen gepeperde rekening voor allerlei reparaties" aldus een woordvoerder van de rederij.
Het dokprogramma loopt nog, er was een complete schilderbeurt gepland maar…….de werf heeft problemen met hun milieuvergunning en mogen daardoor niet in de open lucht stralen, verven en/of spuiten.
Wij moeten afwachten hoe dit zich gaat ontwikkelen, de kans is groot dat de rederij een schadeclaim indient voor mogelijk verloren inkomsten als de afgesproken tijd voor de dokbeurt wordt overschreden.
Wordt vervolgd
Uw inmiddels steeds razend wordende reporter van het APB
-------------------------------------------------------------------------------------
7 april 2018
Het is bijna elf jaar geleden dat we het laatste bericht omtrent de ARIN hebben geschreven.
Geen bericht houdt in goed bericht zullen we maar denken.
Na vele omzwervingen langs diverse havens is het schip in blakende gezondheid gespot.
Er waren kwade tongen die beweerden dat het schip uit de vaart genomen zou worden.
Navraag bij de reder heeft het volgende opgeleverd: Dertien jaar geleden hebben wij de ARIN aan de vloot toegevoegd.
Na enkele kleine voorvallen "waarvan wij berichtgeving hebben gedaan" heeft de ARIN veel geld voor de rederij binnen gebracht.
Wij staan op een kantelpunt: de motor heeft een grote inspectiebeurt nodig, daar zijn we niet bang voor hij draait als een naaimachine.
Het grotere kostenplaatje zou een inkorting van het schip met 27 meter (38 centimeter) dit om een groot gegarandeerd contract voor 15 jaar binnen te halen.
De terminal (opslag) is gebonden aan vaste maat dus …..dilemma.
Andere optie is om nieuw schip te bouwen maar de ARIN verdient het om in dienst te blijven.
Zo snel er definitieve besluiten genomen worden heeft de directie ons beloofd dat wij het als eerste zullen vernemen en het wereldkundig kunnen maken.
Tot zover dit bericht omtrent de "ARIN"
Uw "razende reporter "van het APB
-------------------------------------------------------------------------------------
27 november 2007
Nieuws van de “Arin”:
Het is een poosje stil geweest rond de “Arin” maar geen nieuws is vaak goed nieuws.
Tot gisteren toen de “Arin” op ca 100 zeemijl uit de kust van Bahrein omringd werd met snelle kleine bootjes met gewapende en gemaskerde mannen.
De schrik sloeg de bemanning om het hart de beelden van september 2006 kwamen weer naar boven.
Vanaf de tijd van die overval is er aan boord een automatisch “piratenalarm”ingebouwd wat direct in werking werd gesteld.
Het signaal werd opgevangen door de autoriteiten in Bahrein, die op hun beurt de HMS Kabeltouw een bevriend oorlogsschip om hulp verzochten.
De Lynx gevecht helikopter van het schip steeg gelijk op en is naar de positie van de Arin gedirigeerd, de helikopter is uitgerust met 2 zware machinegeweren.
Toen de helikopter aankwam hadden de piraten het hazenpad gekozen.
De bemanning van de “Arin” hebben via de autoriteiten hun dank overgebracht aan de commandant van de HMS Kabeltouw.
Zo komt de “Arin” toch af en toe weer in het nieuws.
Bronnen bij de samenwerkende marineonderdelen melden desgevraagd dat de HMS Kabeltouw onderdeel uitmaakt van de 150e gevechtsgroep van de verenigde marine onderdelen van verschillende landen.
Zo kan er snel hulp geboden worden in allerlei voorkomende gevallen.
Uw reporter van het APB
-------------------------------------------------------------------------------------
23 juni 2007
Van uw reporter:
Wij hebben de “Arin” even uit het oog verloren, maar…..
we hebben weer contact kunnen leggen met de “Arin”.
Naar verluid is de boegschroef ruimte weer volledig hersteld.
De “Arin” heeft weer wat flinke klussen binnen gehaald.
Op 9-juni-2007, een mooie reis naar het Pannerdensch kanaal en op 23-juni-2007, het vlaggenschip van de havendag in Wageningen.
Deze twee dagen was de brug opengesteld voor kapiteins in spe.
Deze aspirant kapiteins kregen dan ook van de kapitein van de “Arin”een heus kapiteins diploma uitgereikt.
Dit kapiteins diploma werd door ieder aspirant kapitein in dank aangenomen!
Bij het afmeren is er een kleine beschadiging aan stuurboord, net achter de voor bolders ontstaan!
Deze schade zal voor dat de “Arin” zijn volgende reis zal beginnen hersteld moeten zijn.
Ook zal de “Arin”een grondige schilderbeurt moeten ondergaan, wij hopen dat daar genoeg geld voor is!
8 en 9 september 2007 zal de “Arin” weer voor het publiek te bezichtigen zijn, ook dan zal de brug opengesteld zijn!
Waar?
Blijf ons volgen!
Voor zover het laatste nieuws.
Uw reporter van het APB
-------------------------------------------------------------------------------------
31 maart 2007
Er is contact gelegd met de eigenaren van de Arin om te weten te komen of het contract is behouden, desgevraagd gaf men als antwoord "als de Arin uitgedokt is praten we verder".
De werf kon ons niet verder helpen, er is vertraging opgelopen met de boegschroefruimte reparatie, de hitte die bij de brand is vrijgekomen heeft de hele boegsectie ontzet.
De verzekering van de Arin heeft als eis gesteld, de hele sectie vernieuwen, anders gaan we niet akkoord. De werf is aan de slag gegaan vandaar de vertraging.
Zoals het er nu uit ziet is de Arin binnen 3 weken gereed, we houden het voor U in de gaten.
Uw reporter van het APB
-------------------------------------------------------------------------------------
19 februari 2007
Brand op de Arin
Het noodlot blijft de Arin achtervolgen: tijdens reparatiewerkzaamheden in de machinekamer van de boegschroef, is er brand uitgebroken.
De schade is aanzienlijk en er zijn 2 werknemers van de werf lichtgewond geraakt.
Hierdoor is het verblijf van de Arin in Soerabaja zeker met 3 weken verlengd, misschien wel langer.
De reder heeft nu een probleem, de Arin is per 1 maart verhuurd bij de oliemaatschappij "Panamax",voor een periode van 2 jaar, men hoopt door onderhandelen het contract te kunnen behouden.
Zodra er meer bekend is hoor U het.
Uw reporter van het APB
-------------------------------------------------------------------------------------
11 januari 2007
Laatste nieuws van de Arin
De Arin hebben we een beetje uit het oog verloren vanwege het laatste “louche” bericht, maar we hebben toch weer het spoor opgepikt.
Het vorige bericht was door een rancuneus ex bemanningslid opgesteld het bericht was ten dele waar de MT 18 had inderdaad schade maar van een doofpot en dergelijke was niets van waar.
De Arin ligt in het droogdok van Soerabaja, het was de bedoeling om in Rotterdam te “dokken” maar door de vele ongevalletjes kon er niet langer gewacht worden.
Tevens is het schip van eigenaar verwisseld (op papier, belastingtechnisch een mazzeltje) .
Als alles meezit dan is het schip eind februari 2007 weer helemaal tiptop in orde en dan zullen we proberen om de Arin wat frequenter te volgen.
Tot zover een update van de belevenissen van de Arin.
Uw zeer gewaardeerde reporter van het APB.
-------------------------------------------------------------------------------------
7 December 2006
Bericht van de Arin.
Het lijkt of het volgend voorval in de doofpot gestopt moest worden want het is opgetekend uit de mond van een EX bemanningslid.
Dit bemanningslid vond het vreemd dat er geen berichtgeving meer kwam en verdenkt de reder ervan met duistere zaken bezig te zijn.
Er zijn geen foto's van het ongeval omdat het rolletje van het ex bemanningslid in beslag is genomen door de kaptein van de "Arin".
Het volgende bericht is binnen gekomen:
3 November 2006
De bemanning van de Arin is weer terug op het schip.
Het schip is weer volgetankt een vaart naar Rotterdam.
Ze gaan daar de carrousel 18 uitproberen.
Daar aangekomen hebben ze de carrousel 18 aan de Arin gebonden en ze laten de 18 gelijk het werk doen.
Ze moeten zo hard trekken aan de Arin dat er een bolder van het dek van de Arin afscheurt.
Er zit een zodanig groot gat in het dek dat er bijna een bemanningslid doorheen kan vallen.
Ook de 18 heeft er ernstige beschadigingen aan over gehouden.
Deze heeft de afgetrokken bolder tegen de achterkant van het schip gekregen, waadoor er een gigantisch gat aan de achterkant is ontstaan.
Met een beetje golfslag komt er water binnen.
Ook is de carrousel zijn gehele sleepkabel kwijt geraakt.
Deze zat aan de bolder die na de klap in het water terecht kwam en de kabel mee nam naar de boden.
De bemanning van de carrousel kon net op tijd de haspel afrollen en de kabel ontkoppelen, zodat niet het hele schip onderwater werd getrokken.
De Arin is terug in de haven van Rotterdam en er wordt nu met een noodoplossing een nieuwe bolder gemonteerd.
Ook ligt de carrousel weer in de haven hij zal zo spoedig mogelijk gerepareerd worden en dan zullen ze een nieuwe proef ondergaan, of de Arin daarbij betroken wordt is nog de vraag.
Een ex bemanningslid van de “Arin”,
Naam bij de redactie bekend!
Navraag door “pieter er de fris” leert dat de Arin intussen is vertrokken naar dubai om weer een reis te doen.
Tot zover de berichtgeving van de Arin.
Uw reporter van het APB
-------------------------------------------------------------------------------------
14 September 2006
Bericht van de “Arin”
Piraten hebben hun oog laten vallen op de lading van de “Arin” een groep van 17 piraten enterden het schip in de straat van Mallaka en dwongen de bemanning om naar een onbewoond eiland op te stomen, daar lagen drie kleinere schepen ten anker.
De piraten hebben met de aanwezige installatie van de “Arin” 130.000 ton dieselolie overgepompt, na deze actie werd de bemanning opgesloten.
Na drie dagen is het schip door de Indonesische kustwacht opgemerkt en de bemanning ontzet.
Zo snel als zich nieuwe ontwikkelingen voordoen leest U het bij ons.
Uw reporter van het APB
-------------------------------------------------------------------------------------
18-08-2006,
Berichtgeving Arin; de Arin heeft diverse reizen gedaan en alles is tip top in orde.
De geplande grote onderhoudsbeurt in oktober 2006 gaat waarschijnlijk verplaatst worden naar het jaar 2007.
Dit komt omdat het dok waar de Arin “vanwege zijn afmetingen” naar toe zou gaan nog steeds bezet is en hierna moet er nog een ander schip in, dus de datum oktober 2006 wordt niet gehaald.
Op dit moment ligt de Arin in Ponta de Mucuripe in Brazilië positie 3”42’37.86 zuid/ 38”28’39.86 West met als bestemming, voorlopig Rotterdam!!!!!!!!!!!
We hopen er maar het beste van dat we over niet al te lange tijd de Arin beschikbaar hebben om de Multratug 18 carrousel goed uit te proberen.
Het schip doet al wel dienst, dit gaat alleen maar om autocarriers in het nauw van Bath en omgeving.
We blijven de Arin volgen, mochten er ontwikkelingen zijn dan komt er melding van.
Uw reporter van het APB.
-------------------------------------------------------------------------------------
17-06-2006
Het proefdraaien heeft tot volle tevredenheid van Mr Herry Men van Lloyds plaatsgevonden, Mr. Men heeft het schip weer verzekeringswaardig verklaard, omdat de brandstoftank waar de scheur inzat volledig van het brandstofsysteem is afgesloten.
De Arin staat gepland om in oktober 2006 voor groot onderhoud het dok in te gaan, in de tussenliggende periode kan da Arin gewoon doorvaren.
Mr Men heeft de videobeelden die de duikers aangeleverd hebben goed bestudeerd en hij zag dat het goed was.
Mr. Men is na een hartelijk afscheid met de Barracuda naar Royen vertrokken naar zijn volgende klus.
De Arin ligt nu te lossen in La Coruna, hoe het verder gaat, we zullen zien.
Tot de volgende keer
-------------------------------------------------------------------------------------
12/06/06
Duikers hebben in de bodem van de "Arin"een scheur van 2 meter bij 20 cm ontdekt, de scheur zit precies in de onderste brandstoftank, vandaar het water in de motor.
Er is een speciale constructie gemaakt om de "dekplaat" op zijn plaats te houden, waarna de duikers hem vastgelast hebben.
De vermeende schade aan de schroef is veroorzaakt door een visnet, de duikers hebben bijna 250 meter visnet uit en achter de schroef gepeuterd.
Mr. Herry Men, de expert van Lloyds, is zeer tevreden over de geleverde prestaties.
Morgen 13-06-2006 gaat de "Arin"proefdraaien, zowel met de motor als de nieuwe zendinstallatie.
We wachten af,
Uw reporter ter plaatse van het APB.
-------------------------------------------------------------------------------------
08/06/06
De Barracuda is langs zij gekomen van de “Arin” en de duikers hebben een aanvang genomen met de inspectie.
De “Smitwijs” Rotterdam heeft nog steeds de tros vast en houd de “Arin” gaande op de aanlandige stroming.
Onder verwijzing naar bericht d.d.06-06-06 is het gerucht bewaarheid geworden en is de lading van de Arin doorverkocht naar La Coruna in het noord westen van Spanje.
Zo gauw de (nood) reparatie´s uitgevoerd zijn gaat de Arin op reis.
Uw reporter van het APB met het laatste nieuws van de Arin.
-------------------------------------------------------------------------------------
6 juni 2006
De "Smitwijs Rotterdam" is in de late morgen aangekomen op de positie 44"40'51.25"N /1"31'23.15"W en heeft een verbinding gemaakt met de “Arin”, de deining is vlakker geworden maar nog niet geheel weg.
De Golfstroom voor de kust loopt van west naar noord uit, door deze Golfstroom komt de “Arin” enigszins dwars op de deining te liggen, waardoor zelfs met de afmetingen van de “Arin” het schip enigszins gaat 'rollen'.
De barracuda met het duik team is naar Royan (aan de Gironde) gevaren waar nog wat extra materiaal, waaronder een nieuwe zendinstallatie, met monteurs aan boord genomen wordt.
Dit nav. de geconstateerde problemen.
De expert Mr Herry Men en de duik leider Han Ria hebben besloten om een gat dat in de romp moet zitten provisorisch te dichten, de “Rotterdam” moet ook verder naar het noorden stomen zodat men korter bij de Gironde komt te liggen en dus de aanvoer van eventuele materialen sneller kan plaats vinden.
Tot zover de berichtgeving, later meer
Uw reporter ter plaatse van het APB
Beste redactie,
Jammer dat de berichtgeving van de “Arin” door één reporter wordt weergegeven!
Hierdoor worden belangrijke berichten in de doofpot gestopt!!
Uit welingerichte bronnen vernomen dat: de lading is
doorverkocht en dat de bestemming waarschijnlijk niet
Nederland zal zijn .
Zodra hier meer duidelijkheid in is zijn jullie de eerste die het horen.
Alvast bedankt, als dit bericht geplaatst wordt.
Groeten, Abel
-------------------------------------------------------------------------------------
2 juni 2006
We hebben storing in de verbinding met de “Arin”, de zend apparatuur is kapot.
De marconist heeft met zijn mobieltje gemeld dat de complete apparatuur aan boord vernieuwd moet worden, zo zie je maar een ongeluk zit in een klein hoekje en alles komt tegelijk.
De barracuda is ook gearriveerd met het duikteam, ze kunnen nog niet beginnen want er loopt een lange deining uit het westen recht de Golf van Biscaje in.
Het schip "haalt" verschrikkelijk op zijn ankers.
De kustwacht is wederom stand by met de sleepboot "Malaise".
Lloyds heeft Smitwijs opdracht gegeven om een sleepboot met groot vermogen op te laten stomen naar de "Arin" want als de situatie uit de hand loopt is er een groot probleem.
Smitwijs heeft de sleepboot Smitwijs Rotterdam, die onderweg was van Rotterdam naar Plymouth, om een sloopschip naar India te brengen opdracht gegeven om op te stomen naar Bordeaux.
Wij volgen met spanning hoe het verder zal gaan.
Uw reporter ter plaatse.
-------------------------------------------------------------------------------------
Op 28 mei, vroeg in de morgen, vlak voor de kust van Bordeaux is de “Arin” ten anker gegaan.
Tegen de middag wordt inspecteur Mr.Herry Men, van Lloyds, met een helikopter aan boord gebracht.
Hij zal met de 1e boordwerktuigkundige, Kees Mop, de schade die de machinekamer heeft opgelopen inventariseren.
De eerste woorden van Mr. Herry waren "what a big room" ( wat een grote ruimte), dit kwam omdat het de eerste keer was dat Mr. Herry aan boord kwam van een schip met de afmetingen van de Arin, hij deed in het verleden enkel coasters en canal barges (kanaal scheepjes 31x4.95).
Hij ging wel grondig te werk en bleek een secure pietlut te zijn met liefde en hart voor zijn werk.
De conclusie was duidelijk, de hoofdmotor was beschadigd doordat er zeewater van buitenaf in een van de brandstoftanks was gekomen.
Ook was het duidelijk dat er problemen waren met de propellor (schroef).
De schade aan de hoofdmotor is met eigen middelen (spare parts) te verhelpen, echter om de schade aan de romp en de prop vast te stellen moeten er duikers komen.
Deze week nog zal een duikteam uit Nederland ingevlogen worden.
De “Barracuda” van Smit, die in de haven van La Rochelle aan het werk is zal als basis gaan fungeren.
Tot zover de berichtgeving van de Arin.
Met groeten,
Uw razende reporter ter plaatse (van het persbureau, APB).
-------------------------------------------------------------------------------------