Watersport - Titel
Modelbouw
Abel
De modelschepen Het bassin Foto's activiteiten   
Agenda Terugblik
Berichtgeving Arin
Gastenboek

DE CARROUSEL SLEPER


Bij deze, de (begin) bouwfoto's van een carrousel sleepboot. De romp is wederom van een panty kous, deze keer een fantasypanty, deze is iets dikker en de kleur is blauw.
Deze romp heeft in tegenstelling van de argo en de argonaut een 2e vleeskleurige pantykous om de romp iets steviger te laten zijn, het totaal gewicht van de romp was aan het eind van de lak cyclis !!!!!84 Gram!!!!!!!
Dit schip met zijn speciale sleepconstructie zag ik voor het eerst in het vakblad voor de schippers “schuttevaer”waarin een artikel stond over dit schip.
Dat leek mij wel wat maar ja als je zoveel ideeën hebt dan blijft er wel eens wat liggen,totdat ik de carrousel tug (sleper) van Jan Zwenger (HMBC) op de modelbeurs te Goes zag staan.
De romp is dezelfde als van de Argo / Argonaut (lees tekst bij A/A ) model Damen Stan Tug 3000.
Een collega van mij (Ton) heeft een draaibank en was bereid om de carrouselringen en de straalbuizen te maken dit moet strak zijn anders had ik dit met de boormachine en vijl moeten doen.
De lagers in de carrousel komen uit drie oude Laserapparaten die voor de sloop in de “oud ijzer”bak lagen.
De schroefassen gemaakt van messingbuis dat goed in elkaar steekt solderen en klaar.
Er liggen verdeeld onder in het schip 24 penlights van 1600 Mah serie/parallel geschakeld (4x6).
De voortstuwing geschied met drie speed 400 motoren van Graupner dit geeft een speedboot idee maar het gaat mij niet om snelheid maar om vermogen want als wij met de Arin (zeeschip 3.50m) gaan varen bij een beetje wind dan wil ik hem wel weer aan de kant krijgen
Het gewicht van het schip mocht voor mijn gevoel niet boven de twee kilo uitkomen dit is niet gelukt hij weegt 2122 gram All in.
Omdat de firma Multraship de enige is met dit type schip vind ik het netjes om dit schip voorlopig MULTRATUG 18 te noemen.
Dinsdag 25 april heeft de technische proefvaart plaatsgevonden dit in samenwerking met denktank buro "Dorus", dit gebeurde zonder ankerlier want die stond klaar om aan dek gemonteerd te worden maar die is op onverklaarbare wijze van de werf (schuur) verdwenen.
Allereerst werd de stabiliteit beproefd, daarna de wendbaarheid, noodstop, trekkracht en alls laatste de wendbaarheid onder de carrousel dit voldeed volledig aan de verwachtigen .
De sleepproef moet nog even wachten daar het schip de "ARIN"waarmee de proef uitgevoerd zal worden nog "aan de reis" is en derhalve niet beschikbaar zodra hij binnenloopt zal de beproeving een vervolg krijgen.


Klik op de foto om nog meer foto's te bekijken!

Het is vandaag zondag 14 mei 2006,
De Arin is nog niet binnen maar de bouwer wilde toch zien of het schip goed functioneerd en heeft de "Argonout" op laten draven om de proef op de som te nemen.
Bij kalme weersomstandigheden is de proef gedaan, er is voor gekozen om niet te veel publiciteit te geven aan de proefvaart omdat deze vorige week vanwege te harde wind afgelast is en het niet zeker was of het vandaag wel kon.
De beelden zijn het bewijs dat de carrousel het goed doet, de "Argonout" kon niet geheel voluit gaan want bij een van de eerste manouvre's kwam de "draad" al in de schroef, daardoor kon de b.b. motor maar halve kracht draaien.
Al met al is deze proef geslaagd, de vuurproef zal echter plaatsvinden als de "Arin" binnengelopen is!
Bij een latere test is er met de tom-tom uitgetest dat hij op 1 motor 4 km. vaart, op 2 motoren 4 km. vaart en op 3 motoren ook 4 km. vaart.
Dit betekend dat bij 4 km. de rompsnelheid bereikt is .

Er komt dus nog een vervolg!!!
Veel plezier met het bekijken van de foto's